Over mij

Als klein meisje stond ik reeds op een stoel in de deegkommen te roeren. Cake, koekjes,... ik probeerde alles uit. Gelukkig vond mijn moeder het geen probleem om de keuken daarna weer netjes te maken. Kleine meisjes worden groot, gaan samenwonen, huwen en inmiddels zijn er 2 lieve dochtertjes bijgekomen waardoor ik me ook toegelegd heb op het versieren van taarten. Altijd leuk voor een verjaardagsfeestje of als traktaat op school. Bakken is mijn ontspanning, mijn anti-stress moment! Vaak vragen mensen me tips of recepten. Daarom vond ik het geen slecht idee om een bakblog te starten. Het niveau van de receptjes varieert van moeilijkheidsgraad. Zowel beginners en gevorderde bakkers kunnen er mee aan de slag. Ik wil nog even meegeven dat de baktijden relatief zijn, ze zijn eerder een leidraad. Ik ben van het principe dat je zelf je eigen oven moet kennen. Vertrouw op je gevoel, gebruik bij twijfel een metalen satéstokje om het gebak te controleren. Veel lees-, bak- en versierplezier!

zondag 14 oktober 2012

Red Velvet cupcakes

Dit zijn waarschijnlijk een van de populairste Amerikaanse cupcake recepten. Er bestaan verschillende versies, maar dit recept vind ik het lekkerst. Om een mooi, rood deeg te bekomen is een halve deciliter kleurstof nodig. Dit geeft echter geen meerwaarde aan de smaak, waardoor ik de kleurstof beperkt tot enkele druppels (kleurstof in gelvorm) of 1 buisje vloeibare kleurstof. Een  cream cheese topping maakt deze cupcake helemaal af.

Ingrediënten:

  • 120 g boter
  • 300 g suiker
  • 2 eitjes
  • 40 g cacao
  • 0,5 dl rode kleurstof
  • 1 tl vanille-extract
  • 2,5 dl karnemelk
  • 300 g bloem
  • 1 tl baksoda
  • 3 tl azijn
Werkwijze:
  1. Klop de boter en suiker luchtig op
  2. Voeg de eieren 1 voor 1 doe 
  3. Meng in een apart kommetje het cacaopoeder, de kleurstof en het vanille-extract
  4. Doe de mengeling bij het beslag
  5. Voeg de karnemelk en bloem om de beurt toe in 3 delen
  6. Voeg de azijn en baksoda toe op lage snelheid en mix daarna nog 3 min
  7. bak 20 à 25 min op 170°C (voorverwarmde oven)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten