Over mij

Als klein meisje stond ik reeds op een stoel in de deegkommen te roeren. Cake, koekjes,... ik probeerde alles uit. Gelukkig vond mijn moeder het geen probleem om de keuken daarna weer netjes te maken. Kleine meisjes worden groot, gaan samenwonen, huwen en inmiddels zijn er 2 lieve dochtertjes bijgekomen waardoor ik me ook toegelegd heb op het versieren van taarten. Altijd leuk voor een verjaardagsfeestje of als traktaat op school. Bakken is mijn ontspanning, mijn anti-stress moment! Vaak vragen mensen me tips of recepten. Daarom vond ik het geen slecht idee om een bakblog te starten. Het niveau van de receptjes varieert van moeilijkheidsgraad. Zowel beginners en gevorderde bakkers kunnen er mee aan de slag. Ik wil nog even meegeven dat de baktijden relatief zijn, ze zijn eerder een leidraad. Ik ben van het principe dat je zelf je eigen oven moet kennen. Vertrouw op je gevoel, gebruik bij twijfel een metalen satéstokje om het gebak te controleren. Veel lees-, bak- en versierplezier!

woensdag 24 oktober 2012

Rabarbertaart

Dit is een van mijn lievelingstaarten. Ik hou van de zure rabarber in combinatie met het zoete beslag. Ook lauw is deze taart heel lekker.

Ingrediënten:
  • 1 vel bladerdeeg
  • 4 stengels rabarber
  • 100 g boter
  • 175 g suiker
  • 60 g bloem
  • 3 eieren
  • 4 el amandelpoeder
Werkwijze:

  1. Leg het vel bladerdeeg in een vorm, prik er gaatjes in en bak het deeg blind (30' op 160°C)
  2. Klop de eitjes en suiker schuimig op
  3. Voeg de zachte boter, de bloem en het amandelpoeder toe
  4. Schil de rabarber en snij deze in kleine blokjes.
  5. Schik de rabarber op het voorgebakken bladerdeeg. Giet er het beslag over en bak 30' op 180 °C


Misschien heb je wel gemerkt het beslag van deze taart identiek is als het beslag van de perentaart. Eigenlijk kun je naast peren en rabarber nog ander fruit gebruiken. Appels en mango's zijn heel lekker, maar ook een combinatie van verschillende fruitsoorten zijn een aanrader. Zeker eens proberen!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten