Over mij

Als klein meisje stond ik reeds op een stoel in de deegkommen te roeren. Cake, koekjes,... ik probeerde alles uit. Gelukkig vond mijn moeder het geen probleem om de keuken daarna weer netjes te maken. Kleine meisjes worden groot, gaan samenwonen, huwen en inmiddels zijn er 2 lieve dochtertjes bijgekomen waardoor ik me ook toegelegd heb op het versieren van taarten. Altijd leuk voor een verjaardagsfeestje of als traktaat op school. Bakken is mijn ontspanning, mijn anti-stress moment! Vaak vragen mensen me tips of recepten. Daarom vond ik het geen slecht idee om een bakblog te starten. Het niveau van de receptjes varieert van moeilijkheidsgraad. Zowel beginners en gevorderde bakkers kunnen er mee aan de slag. Ik wil nog even meegeven dat de baktijden relatief zijn, ze zijn eerder een leidraad. Ik ben van het principe dat je zelf je eigen oven moet kennen. Vertrouw op je gevoel, gebruik bij twijfel een metalen satéstokje om het gebak te controleren. Veel lees-, bak- en versierplezier!

zaterdag 25 oktober 2014

Moelleux au chocolat

De droom van elke chocoladeverslaafde, de nachtmerrie van elke diëtiste. Een bommetje, maar wat voor één. Serveer dit met een bolletje ijs en een beetje rood fruit en je hebt een prachtig dessertje. Ok , het kan misgaan, in het ergste geval is de binnenkant te gaar en dus niet vloeibaar. Maar zelfs dan blijft het overheerlijk. Voor je dit serveert op bvb een etentje, oefen je best even vooraf. Alles hangt af van hoe goed je je oven kent. Eenmaal je de juiste temperatuur en tijd kent, is het een makkie om dit te maken. Zelf heb ik dit bij het receptje in mijn schriftje geschreven, heel handig voor als het een tijdje geleden is dat je het gemaakt hebt.Er bestaan ontzettend veel recepten voor dit chocoladecakeje. Ik verkies dit van Jeroen Meus. Laat het je smaken!

Ingrediënten voor 4 personen:

  • 100 gr donkere chocolade (van goede kwaliteit!)
  • 110 g boter
  • 50 g gewone bloem
  • 100 g suiker
  • 2 hele eitjes
  • 2 eidooiers
Werkwijze:
  1. Neem de 2 eitjes en de 2 eidooiers en meng ze met de suiker
  2. Voeg de bloem toe en klopt tot een homogene massa
  3. Smelt de chocolade samen met de boter en voeg toe aan het mengsel
  4. Giet het geheel in een gesloten spuitzak (of in een diepvrieszakje) en laat dit afkoelen in de koelkast
  5. Verwarm de oven voor op 210°C (Opgelet: dit is de temperatuur die gebruikt wordt in het recept. Elke oven is anders dus test dit eerst uit)
  6. Smeer ovenvaste potjes in met boter en bebloem ze. Snij het puntje van de spuitzak en verdeel het beslag over 4 potjes
  7. Bak de moelleux 8 à 10 minuten. Voor ik ze uit de potjes haal, laat ik ze nog een 3-tal minuutjes rusten
  8. Serveer met een bolletje ijs en rood fruit








Geen opmerkingen:

Een reactie posten