Over mij

Als klein meisje stond ik reeds op een stoel in de deegkommen te roeren. Cake, koekjes,... ik probeerde alles uit. Gelukkig vond mijn moeder het geen probleem om de keuken daarna weer netjes te maken. Kleine meisjes worden groot, gaan samenwonen, huwen en inmiddels zijn er 2 lieve dochtertjes bijgekomen waardoor ik me ook toegelegd heb op het versieren van taarten. Altijd leuk voor een verjaardagsfeestje of als traktaat op school. Bakken is mijn ontspanning, mijn anti-stress moment! Vaak vragen mensen me tips of recepten. Daarom vond ik het geen slecht idee om een bakblog te starten. Het niveau van de receptjes varieert van moeilijkheidsgraad. Zowel beginners en gevorderde bakkers kunnen er mee aan de slag. Ik wil nog even meegeven dat de baktijden relatief zijn, ze zijn eerder een leidraad. Ik ben van het principe dat je zelf je eigen oven moet kennen. Vertrouw op je gevoel, gebruik bij twijfel een metalen satéstokje om het gebak te controleren. Veel lees-, bak- en versierplezier!

zaterdag 25 oktober 2014

Taart met nootjes

Dit receptje komt uit de krant. Nootjes en een amandelvulling, dat moet wel lekker zijn! De bereidingswijze is ook heel eenvoudig, het kan eigenlijk niet verkeerd lopen.

Ingrediënten:

  • 1 vel zanddeeg
  • 100 g boter
  • 2 eitjes
  • 2 eiwitten
  • 100 g amandelpoeder
  • 100 g poedersuiker
  • 70 g kristalsuiker
  • 300 g noten (walnoten, hazelnoten, amandelnoten, pecannoten,...)
  • honing
Werkwijze:
  1. Bak het zanddeeg blind gedurende 10' op 190°C
  2. Mix de boter met 2 eitjes
  3. Meng de amandelpoeder met de poedersuiker en voeg dit bij het botermengsel
  4. Hak de noten fijn en meng deze met de eiwitten en de kristalsuiker (de eiwitten moeten niet opgeklopt zijn)
  5. Haal het zanddeeg uit de oven en smeer er het amandelpoedermengsel op
  6. Daarboven smeer je voorzichtig de notenmengeling
  7. Bak op 180°C tot de taart goudbruin is
  8. Smeer op de nog warme taart honing

Geen opmerkingen:

Een reactie posten