Over mij

Als klein meisje stond ik reeds op een stoel in de deegkommen te roeren. Cake, koekjes,... ik probeerde alles uit. Gelukkig vond mijn moeder het geen probleem om de keuken daarna weer netjes te maken. Kleine meisjes worden groot, gaan samenwonen, huwen en inmiddels zijn er 2 lieve dochtertjes bijgekomen waardoor ik me ook toegelegd heb op het versieren van taarten. Altijd leuk voor een verjaardagsfeestje of als traktaat op school. Bakken is mijn ontspanning, mijn anti-stress moment! Vaak vragen mensen me tips of recepten. Daarom vond ik het geen slecht idee om een bakblog te starten. Het niveau van de receptjes varieert van moeilijkheidsgraad. Zowel beginners en gevorderde bakkers kunnen er mee aan de slag. Ik wil nog even meegeven dat de baktijden relatief zijn, ze zijn eerder een leidraad. Ik ben van het principe dat je zelf je eigen oven moet kennen. Vertrouw op je gevoel, gebruik bij twijfel een metalen satéstokje om het gebak te controleren. Veel lees-, bak- en versierplezier!

donderdag 30 oktober 2014

Discokoekjes

Dit receptje heb ik gevonden op de site www.koekjeshoek.be. Ik vond dat ze er erg leuk uitzagen en sinds de eerste keer dat ik het uitprobeerde heb ik ze al dikwijls gemaakt. Ze zijn ook heel gemakkelijk te maken door kindjes, omdat je geen gedoe hebt met uitstekers, bebloemde werkbladen,... Enkel een bolletje draaien, platdrukken en klaar is kees. De discobolletjes die gebruikt worden, zijn van die kleine, gekleurde suikerbolletjes die ze ook op ijsjes doen.

Ingrediënten:

  • 230 g boter op kamertemperatuur
  • 240 g fijne suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1 ei
  • 375 g zelfrijzende bloem
  • 100 g discobolletjes
Werkwijze:
  1. Mix de boter, vanillesuiker en de suiker licht en luchtig
  2. Voeg het ei toe en mix tot het ei helemaal is opgenomen
  3. Voeg de bloem toe en kneed desnoods nog wat na met de hand.
  4. Meng de bolletjes door het deeg. Kneed niet te lang, anders gaan de bolletjes smelten.
  5. Rol kleine bolletje, leg ze op een bakplaat met bakpapier en duw ze plat. Zorg dat ze niet te dicht bij elkaar liggen, want tijdens de bakken zetten ze een beetje uit.
  6. Bak ze 10 à 15' op 180°C. Zorg dat ze niet te bruin zijn, anders worden ze na het afkoelen te hard.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten