Over mij

Als klein meisje stond ik reeds op een stoel in de deegkommen te roeren. Cake, koekjes,... ik probeerde alles uit. Gelukkig vond mijn moeder het geen probleem om de keuken daarna weer netjes te maken. Kleine meisjes worden groot, gaan samenwonen, huwen en inmiddels zijn er 2 lieve dochtertjes bijgekomen waardoor ik me ook toegelegd heb op het versieren van taarten. Altijd leuk voor een verjaardagsfeestje of als traktaat op school. Bakken is mijn ontspanning, mijn anti-stress moment! Vaak vragen mensen me tips of recepten. Daarom vond ik het geen slecht idee om een bakblog te starten. Het niveau van de receptjes varieert van moeilijkheidsgraad. Zowel beginners en gevorderde bakkers kunnen er mee aan de slag. Ik wil nog even meegeven dat de baktijden relatief zijn, ze zijn eerder een leidraad. Ik ben van het principe dat je zelf je eigen oven moet kennen. Vertrouw op je gevoel, gebruik bij twijfel een metalen satéstokje om het gebak te controleren. Veel lees-, bak- en versierplezier!

woensdag 6 november 2013

"Frans zijn taart"-taart

Hoe ben ik aan het recept gekomen van deze taart? Lang verhaal. Mijn ouders hebben het gekregen van goede kennissen, Frans en Yvette. Ze hebben deze mensen jaren geleden leren kennen, ik was een jaar of 6 schat ik. En hoewel ze een stuk ouder waren dan mijn ouders, klikte het ongelooflijk goed. We hebben prachtige verhalen van gezamelijke vakanties, etentjes bij hen thuis of bij mijn ouders, anekdotes van Frans en mijn vader over de tijd dat ze in hetzelfde bedrijf werkten,... Er werd ook vaak gepraat over koken en bakken en zo kwam het recept van deze taart ter sprake. Toen mijn moeder het thuis eens uitprobeerde waren we direct grote fan. De juiste naam hebben we nooit geweten, we spraken gewoon over Frans zijn taart . En het is dus na al die jaren Frans zijn taart gebleven.
Een tip: de taart is nog lekkerder als je ze warm op eet. De pudding is dan wel nog vrij lopend waardoor je geen al te mooie stukken kunt snijden, maar dat neem je er met plezier bij.
Als het snel moet gaan, gebruik ik gewone vanillepudding. Heb ik wat meer tijd, dan maak ik banketbakkersroom. In dit receptje gebruik ik de versie met vanillepudding.

Ingrediënten:

  • 2 vellen bladerdeeg
  • 4 appeltjes
  • bruine suiker
  • vanillepuddingpoeder
  • melk
  • suiker
  • eidooier
Werkwijze:
  1. Leg 1 vel bladerdeeg in een ronde vorm en bak deze blind gedurende 30' op 170°C
  2. Maak intussen de vanillepudding volgens de gebruiksaanwijzigingen op het zakje
  3. Schil de appeltjes en snij ze in partjes
  4. Schik na het blind bakken de appeltjes op het bladerdeeg
  5. Bestrooi met de bruine suiker
  6. Giet daarover de vanillepudding
  7. Neem het tweede vel bladerdeeg en snij dit in reepjes. Schik de reepjes netjes op de vanillepudding
  8. Bak gedurende 40' op 180°C
  9. Haal de taart uit de oven en smeer wat eigeel uit over de bladerdeegreepjes. Zet nog 5' in de oven zodat de bovenkant mooi gaat blinken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten