Over mij

Als klein meisje stond ik reeds op een stoel in de deegkommen te roeren. Cake, koekjes,... ik probeerde alles uit. Gelukkig vond mijn moeder het geen probleem om de keuken daarna weer netjes te maken. Kleine meisjes worden groot, gaan samenwonen, huwen en inmiddels zijn er 2 lieve dochtertjes bijgekomen waardoor ik me ook toegelegd heb op het versieren van taarten. Altijd leuk voor een verjaardagsfeestje of als traktaat op school. Bakken is mijn ontspanning, mijn anti-stress moment! Vaak vragen mensen me tips of recepten. Daarom vond ik het geen slecht idee om een bakblog te starten. Het niveau van de receptjes varieert van moeilijkheidsgraad. Zowel beginners en gevorderde bakkers kunnen er mee aan de slag. Ik wil nog even meegeven dat de baktijden relatief zijn, ze zijn eerder een leidraad. Ik ben van het principe dat je zelf je eigen oven moet kennen. Vertrouw op je gevoel, gebruik bij twijfel een metalen satéstokje om het gebak te controleren. Veel lees-, bak- en versierplezier!

woensdag 6 november 2013

Allerlei


Soms heb je gewoon eens zin om een taart te versieren, ook al is er niets speciaals te vieren. Een ideaal moment om enkele nieuwe dingetjes uit te proberen.


Konijntjes-in-de-hemel

Onze dochtertjes hadden 2 konijntjes gekregen. Maar er was wat twijfel over de namen. Dus besloten we een oproep te doen op facebook. Degene wiens namen we uitkozen, zou een taart krijgen. Zo'n taartje is natuurlijk niet in een uurtje gemaakt. Dus werd het wat uitgesteld tot ik er eens voldoende tijd voor had. Helaas was de gezondheid van de konijntjes niet zo goed. De konijntjestaart werd dus een konijntjes-in-de-hemel-taart.



Opkikkertje

Een klein geschenkje voor een collega die in ziekteverlof was.



Eerste communie

Mijn nichtje vierde haar communie en had graag een taartje met een tiara en prinsesje gekregen. Daarom baseerde ik me op de verjaardagstaart die ik eerder al voor mijn dochtertje had gemaakt. Mijn nichtje heeft prachtige, rode haren en ik wou dat het poppetje op de taart dit ook had. Zo werd het echt een evenbeeld van Margaux. Het was even zoeken naar de juiste kleur, maar het is toch gelukt om een kleur te krijgen die niet te rood, niet te bruin en zeker niet oranje was. Haar gezichtje straalde toen ze de taart zag. Een mooier compliment kon ik niet krijgen.


De hobbit

Als grote Lord of the Rings-fans wilden mijn zus en ik eens een taartje met dat thema versieren. We hebben ons goed geamuseerd, vooral met de mini-groentjes.
De taart was een biscuit met mascarpone en aardbeitjes. De vulling was wel iets te slap waardoor de taart bol ging staan.




Puzzeltaart Fee

Deze spreekt voor zich. Eerst mooie kleurtjes maken, een mooie prent zoeken en puzzelen maar!




Boerderijtaart

Voor deze taart heb ik een ronde cake in 2 stukken gesneden. Het grootste deel heb ik recht gezet en het onderste deel ertegen geschoven. Zo had ik eens een andere vorm om de geboetseerde figuurtjes op te plaatsen.



Peperkoekenhuisje

Hier gebruikte ik voor de eerste (en tot nu toe laatste) keer cereal treats. Dit is een mengeling van Rice Krispies, marshmallows en boter. In Amerika wordt dit erg vaak gebruikt als er taarten worden versierd. Je kunt het boetseren in de vorm die je wilt, laten uitdrogen en daarna nog bijwerken met een mes. Het is ook heel licht. Maar eerlijk: het is echt niet lekker. Ok, het is eetbaar, maar daarmee is ook alles gezegd. Leuk voor een keer, maar ik ga het niet snel opnieuw gebruiken.



Bloemenmeisjes

Dit is een eerste poging om een Topsy Turvy te maken. Dat is een taart in meerdere lagen, die schuin op elkaar gestapeld worden. De onderkant was gelukt, maar ik heb de fout gemaakt door de bovenkant recht te maken, terwijl het mooier was geweest mocht het ook scheef staan. De meisjes werden geboetseerd ahv een voorbeeld van de koekjesfee.


Strikkentaart

Ik vond een strikkentaart er altijd heel leuk uitzien. Het lijkt vrij eenvoudig, toch is er heel wat voorbereiding voor nodig. De lussen van de strik heb ik 2 dagen vooraf gemaakt, zodat deze zeker genoeg tijd hadden om uit te drogen. Doe je dit niet, dan zakt de strik ineen. De combinatie van het rood, roze en wit vind ik heel leuk. Wat ik wel moet onthouden voor de volgende keer, is dat ik de lussen voor de strik dunner moet uitrollen. Nu lijken ze nogal dik.
De onderste laag van de taart is gewone cake. De bovenste laag is frangipanne met rode vruchten-confituur.



Schuine taart met logo

Toen het bedrijf waar mijn man voor werkt, veranderde van naam, vond ik het een ideale gelegenheid om eens een taart te bakken. Het moest iets straks worden, in grijs en geel, de kleuren van het nieuwe logo van de firma. Het werd een Red Velvet met cream cheese vulling.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten